יום שישי , מאי 3 2024
enhe

יומן מסע רכיבה מכפר קמה לריחניה

ב-20 במאי 2010 יצאה לראשונה קבוצת רוכבים מכפר קמה לריחניה לציון יום האבל הלאומי הצ'רקסי, הנערך מידי שנה לזכר כיבוש ארצם על ידי הצאר הרוסי וגירושם האכזרי ממולדתם צ'רקסיה שלחוף הים השחור.

הרעיון התחיל לקרום עור וגידים מספר חודשים לפני הטקס אשר נערך בריחניה ב-21 במאי באותה שנה. ההיענות היתה רבה בקרב חוגי הרכיבה בקהילה, בין אם מדובר ברוכבים מנוסים ובין אם בתלמידים שזה עתה החלו את לימודיהם בבית הספר לרכיבה "החווה הצ'רקסית".

המסלול תוכנן בסיוע עמוד ענן ו- Google Earth תוך שימת דגש על צמצום המרחק וכמות מעברי הכביש העלולים לסכן את הרוכבים. יתר על כן, בוצע סיור מקדים על מנת לוודא כי אין בנתיב מחסומים מעשה ידי אדם שאינם ממופים, כגון גדרות ושערים נעולים.
תמונות מיום 1 תמונות מיום 2 מסלול הרכיבה בעמוד ענן

מלבד תכנון המסלול, ההכנות כללו ארגון רכב ליווי, קרון סוסים לכוננות חילוץ, ארוחות ושתייה לרוכבים ולסוסים, משאית להובלת סוסים להחזרתם מריחניה בסוף המסע ותאום עם מארגני הטקס והרוכבים המקומיים בריחניה. נוסף על כן ולאחר שהקבוצה התגבשה, קיימנו מספר פגישות עדכון וחלוקת משימות ויצאנו לרכיבה משותפת על מנת לוודא כי הרוכבים שולטים בסוסיהם ברכיבה קבוצתית. בתום ההכנות וסגירת התאומים, לא נותר לנו אלא להמתין לשעת השין.

התאספנו בנקודת הכינוס בשעת בוקר מוקדמת והתחלנו להתארגן. הכנו את הסוסים, זיוודנו את רכב הליווי וחברנו לצוותי הצילום ולאורחינו הרוכבים, משרונה ושדמות. בתום ההתארגנות יצאנו לדרך כשפנינו צפונה והדגל מונף אל על!

את ההפסקה הראשונה ביצענו בקרני חיטין והתכבדנו בארוחת בוקר קלה. משם המשכנו לנחל נמרים ועצרנו להפסקת קפה במפגש עם נחל ארבל. טיפסנו לקיבוץ רביד להפסקת התרעננות ומתן מנוחה לסוסים. בשלב זה, חברו אלינו שלושה רוכבים נוספים שיצאו מאוחר יותר. מאידך, אחד הרוכבים נאלץ לעזוב אותנו מאחר וכוחה של אחת הסוסות לא עמד לה ופינינו אותה בקרון הכוננות.

מהקיבוץ ירדנו לחרבת רביד, עברנו את נחל צלמון והמשכנו למעיין חוקוק להפסקת קפה אחרונה לפני חניון הלילה. לקראת רדת הערב, רכבנו לקיבוץ חוקוק שהעמיד לרשותנו חניון לילה עם מקום לקשירת הסוסים ומים לרחצה. לאחר שכל הרוכבים סיימו לטפל בסוסים, להגיש מים וחציר ולהכינם למנוחת הלילה, קם המאהל חיש מהר והמנגל הדיף ריחות בשר מבלי להרהר. צלילי המוסיקה הצ'רקסית שהתנגנה ושיתוף חוויות הרכיבה על בטן מלאה, הפרו את דממת החשיכה.

למחרת בבוקר, קיפלנו וניקינו את המאהל, עלינו על הסוסים ושמנו פעמינו לכיוון כביש 85. את הדרך עשינו מערבית ובמקביל לנחל עמוד ואת הכביש עברנו במעבר תחת קרקעי, שאת פתיחת שערו הנעול תיאמנו מראש עם רועי ארד, פקח רשות הטבע והגנים בגליל התחתון. נכנסנו לנחל עכברה ומשם טיפסנו לצפת דרך יער לימונים. תפסנו מנוחה קלה בסביבת עין כובס ומשם המשכנו לפארק עין זיתים כנקודת היערכות אחרונה, לעלייה על מדים וחבירה לרוכבים מריחניה.

את הדרך מעין זיתים עשינו על הכביש עם רכבי ליווי לאבטחת השיירה. תושבים קיבלו את פנינו בגבעה המשקיפה על ריחניה. ההתרגשות היתה רבה וניתן היה לחוש באוויר את הגאווה הלאומית שסחפה את כל הנוכחים. מהגבעה רכבנו בשיירה אל רחבת הטקס שהחל בהגיענו.

בתום הטקס חלק העלו את הסוסים למשאית וחלק בחרו ללון במקום ולחזור ברכיבה למחרת.